משיכת כספים משוק ההון

זמן קריאה משוער: 2 דקות ו-שנייה אחת

כולנו מושקעים בשוק ההון, גם מי שחושב שכל חסכונותיו מתנהלים בבנק, באמצעות קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות.
בשנים האחרונות, ולמעשה מאז 2009, למעט חודשים או ימים נקודתיים, שוק ההון האיר פניו לחוסכים בו. ההשקעה נעשית באמצעות רכישת "מכשירי השקעה" שונים, שהם למעשה מוצרים שניתן לבחור למכירה/קנייה (מניות, אג"ח, קרנות סל, קרנות נאמנות, ועוד).
לכל מוצר רמת הסיכון שלו, ובדרך כלל הוא עומד בהלימה עם רמת הסיכון. ובמילים אחרות – אם אנו מעוניינים להשקיע במוצר שעשוי להרוויח 10% בשנה הקרובה, כדאי שנשקול גם את האפשרות של ירידה ברמה דומה, טרם שסיכנו את הכסף.
ירידות או עליות בבורסה מתרחשות, כמובן, כתוצאה מסיבות כלכליות – עמידה ביעדים, צפי לגידול ברווחים, התרסקות כלכלית וכדומה אך גם מסיבות פוליטיות או פסיכולוגיות – צפי לעתיד טוב יותר, גילוי מדעי מרעיש, חשש מפני הבאות, וגם – קורונה – מגיפה עולמית, שאף אחד לא יודע כרגע לאן פניה ואיך מונעים את המשך התפרצותה.
באופן טבעי, השווקים צללו עם התפשטותה של הקורונה בכל העולם, הן משום הפחד האנושי מפני העתיד, והן משום שהפעילות הכלכלית הופסקה. הירידות בשוקי ההון משמעותיות, ואנשים "הפסידו" עשרות אחוזים מכספם.
הפסידו, אבל כל עוד לא מימשו, על הנייר בלבד. מה זאת אומרת? אם אין לי צורך בכסף, ואיני נדרש לו בזמן המיידי, משיכת הכספים מממשת את ההפסד.

אז לא למשוך את הכספים?

לאף אדם אין תשובה לשאלה הזו, מפני שהיא משתנה מאדם לאדם. הסטטיסטיקה מראה כי השקעה בשוק ההון, על פני זמן, הינה השקעה נבונה אשר מחזירה ערך למשקיעים. יותר מזה, הסטטיסטיקה מראה כי עליות לאחר ירידות תלולות נעשות בקפיצות תלולות. כלומר, מי שמימש הפסדים (משך כסף) וחזר רק לאחר שהשוק חזר לעלות הפסיד רווח אלטרנטיבי משמעותי. ויותר מזה, הרווח חזר ב"קפיצות" בימים מסוימים, ולא כמגמה על פני זמן.
יציאה מהשוק לפני הירידות וכניסה לשק יום לפני הקפיצות התלולות היתה מאפשרת הרווח המקסימלי לחוסכים. אבל, מאחר ושוק ההון הוא בעיקר פסיכולוגיה ולא רק כלכלה טהורה, אין דרך לדעת באיזה יום יקרה כל אחד מהאירועים הללו. מהלך כזה נקרא "תזמון שוק" והמומחים תמימי דעות כי אין אפשרות לעשות זאת.
על כן, האסטרטגיה המיטבית מבחינת המומחים הינה להישאר, לקפוץ שפתיים, ולהמתין.
לאף אחד אין תשובה לגבי משך הזמן שיידרש להמתין.

ואם זה מאוד מטריד אותי?

אם אנחנו בכל זאת צריכים את הכסף עכשיו או בעתיד הקרוב, או שהדאגה מדירה שינה מעיננו, כדאי לשקול להעביר את הכספים למסלולים פחות מסוכנים (כלומר, יש סיכוי גבוה יותר שירדו פחות אך גם ירוויחו פחות) או למשוך בכל זאת את הכספים. למי מתאים מהלך כזה? למי שלא יכול לשאת עוד הפסדים (מבחינה כלכלית או נפשית) והחרדה מפני הפסד נוסף משמעותית יותר מאשר הסיכוי להרוויח או להחזיר את ההפסדים בעתיד בלתי ידוע או למי שנדרש לכסף באופן מיידי (תשלום על דירה וכד).

לסיכום

אנו יודעים כי איננו יודעים לתזמן שוק ועל כן, אם אין צורך בכסף, אסטרטגיה נבונה היא להשאיר אותו במקום שבו היה על מנת להחזיר את הכסף שבינתיים מופסד רק על הנייר. עם זאת, לאף אחד אין מושג מתי יתחדשו העליות והאם יהיו עוד ירידות טרם החזרה למסלול חיובי. ההחלטה אם להשאיר את הכספים או למשוך אותם לאחר הפסדים הינה אישית, ותלויה במבנה הנפשי של החוסך והצורך בכסף.

להתייעצות או שיחה עימי

האמור אינו מהווה ייעוץ ומיועד למתן מידע כללי

דב ביער
Photo by Samuel Mitchell from Burst

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *